Moeilijke groep? Communicate with your eyes!

communicatie met kinderen, Lizening ©

Ik heb nu een bijna een jaar een jonge labrador in huis. Ze heet Dushi en ze is haar naam meer dan waard! Een echte schat! Deze schat kan ook heel ondeugend zijn. Mag…. Ondeugend is leuk mits binnen de acceptabele grenzen.

Er is mij een ding opgevallen. Ze houdt altijd contact met mij door naar mij te kijken….’communicating with her eyes’. Lichaamstaal daar gaat het om. Mijn lichaamstaal is heel belangrijk.

Ze kan aan mij zien of ze mag doen wat ze doet….ze kan aan mij horen of het goed is wat ze doet…en ze kan voelen of ik haar waardeer. Soms geef ik te veel instructies tegelijk, want dan ben ik in een ongeduldige bui, maar dan raakt Dushi in de war. Dan kijkt ze mij vragend aan en dan weet ik dat ik terug moet naar 1 duidelijke, korte instructie die ze goed kent en kan ik haar belonen, want geen ACTIE zonder beloning wanneer ik haar iets wil leren.

” Vrijheid in gebondenheid”, zei Maria Montessori.

Onze jonge hond heeft ook af en toe vrijheid nodig om plezier te maken, rond te rennen in vrije situaties zodat zij in rustige situaties en momenten goed kan luisteren en hard werken om dingen te leren als pup.

Ja, het is hectisch een jonge hond in huis, maar ik vind het zo waardevol als je stil staat bij het feit dat ze aan het leren is. Ik zag na een paar maanden al ontwikkeling. Wanneer ik haar geen aandacht geef, weinig oogcontact maak, weinig tot niets tegen haar zeg, dan merk ik dat ze dan vooral stoute dingen doet en minder genegen is te luisteren. Remedie?

Spelen en gekke dingen doen….ontspanning & spel….de ideale situatie om contact te maken, verbinding.

Wat is nu het verband met een moeilijke groep of kind? Precies….’communicate with your eyes’.

Kinderen letten ook heel goed op lichaamstaal.

“ Hoe komt de juf binnen? Lacht ze of kijkt ze heel serieus.”

“ Ik hoorde de juf Tom een compliment geven.”

“ Ik pak dat snoepje uit mijn la…kijkt de juf? Oh, ze kijkt en maakt het gebaar…nee. Ze zegt niets, maar dat snoepje pak ik maar even niet.”

“ Ik ben heel hard aan het werk. Oh, de juf ziet het en steekt haar duim naar mij op.”

“ Ik heb mijn werk niet afgekregen, want ik kon mij niet concentreren. Juf vraagt aan mij of ik een brief wil rondbrengen in de andere klassen. Zou ze weten dat ik even beweging nodig heb?”

Heb je een moeilijke groep? Hou contact met je ogen en laat zien wat je van ze wil. Tenslotte wil elk kind gezien en gehoord worden door zijn omgeving.

© Liz Dolfin